Överraskningsfest

Överraskningsfesten är bland det roligaste man som vän eller släkting kan organisera. Det finns många olika komponenter som måste matcha men om man är ute i god tid med planeringen blir överraskningsfesten ett minne hedersgästen sent kommer att glömma.

Först måste du bestämma dig för om du vill hålla i festen själv eller om du vill ta hjälp av andra. För att slippa alla krav på dig själv kan det vara bra att be någon eller några ta ansvar över ett par saker som kan underlätta planeringens gång. Varför inte be om hjälp med inbjudningslistan eller med att hålla gästerna på rätt plats på rätt tid? Det kan vara tufft att både organisera och be alla gäster vara tysta när de ska överraska och därför är det alltid bra att ha hjälp där. Välj sedan om festen ska vara under en heldag eller på kvällen. Ska ni göra en aktivitet på dagen och avsluta med en fest? Orkar alla gäster med en heldag?

Vi rekommenderar, för den stora festen, att hålla festen på kvällen för att alla gäster ska orka med. Boka en fredag eller lördag i god tid och se till att en vän till hedersgästen redan har ”bokat” upp hedersgästen med ett festligt evenemang för att undanhålla hen under förberedelserna. När ni då förbereder hemma eller i lokalen är det bäst om hedersgästen gör sig i ordning hemma hos vännen med en drink eller två.

Det lilla extra

För att ge överraskningsfesten det lilla extra bör ni lägga märke till detaljer och för att detaljerna ska vara rätt måste ni anpassa dem efter hedersgästen. Gillar hen en särskild maträtt, färg eller har hen en viss musiksmak? Anpassa festen efter detta!

Överraskningsfest

Fotografier sparar minnena för evigt och vad är inte perfekt om inte ett Photo Booth (fotoautomat). Antingen kan man hyra dessa färdiga till festen eller arrangera en fotovägg med vit duk, rekvisita och en fotograf. Kanske kan en vän eller släkting som är särskilt fotokunnig ställa upp under kvällen mot en mindre betalning eller som present?

Överraskningsfest fotoautomat

Överraskningsmomentet

Vännnen som hedersgästen befinner sig hos har ett viktigt uppdrag – att få hedersgästen till festen utan att ana en misstanke. Om festen kommer att vara hemma hos hedersgästen (som dessutom har en partner) kan man försöka sno hens legitimation eller kreditkort för att ni då måste åka hem inom för att hämta kortet/korten. När ni ”upptäcker” att korten är borta så ska hedersgästens partner ringa och säga: ”Jag råkade låna ditt kort till blabla och glömde lämna det. Jag betalar taxi om du kommer och hämtar det”. När hedersgästen och vännen sen dyker upp (förhoppningsvis inte irriterade) ska vänner dyka upp i bostaden och överraska med ett väl valt glädjerop. Se till i förväg boka någon av gästerna, eller en fotograf, som fotograferar överraskningsmomentet – det vill man inte glömma bort!

Mat och dryck

När man väl väljer att organisera en överraskningsfest är det alltid roligast om man går all in. Lagar ni maten själva så satsa på lyxiga alternativ och uppdukningar och om ni beställer catering så se till att den är väl rekommenderad. Maten är något som gästerna kommer att minnas och det är av stor vikt att den både ser och är aptitlig ut. Vid överraskningstillfället, och innan, bör gästerna ha fått en välkomstdrink av lyxig karaktär så att de, när de överraskar, är pigga och glada.

Middagen

Försök att skapa långbord där festen hålls och sätt hedersgästen på bästa möjliga plats med en särskild utsmyckning av stolen och låt en toastmaster starta kvällen. Hedersgästen kommer säkerligen att uppskatta engagemanget som partyplanerarna har lagt ned på festen och för att verkligen överraska uppmuntrar vi att några utvalda gäster (eller dem erbjuder sig innan festtillfället) säger ett par smickrande och fina ord om hedersgästen under middagen. Se till att talarna innan middagen är införstådda med när de ”får” tala och upplys övriga gästerna att eventuella spontantalare får samråda med toastmastern innan. Tal kan dra ut på tiden så se till att de är lagom långa, inte för rörande och att de snarare bringar skrattrop än tårar. Ingen vill ha ett gråtkalas på en fest!